1. Informacje wstępne od opiekuna praktyk w Katedrze Finansów i Polityki Finansowej:
Wszystkie dokumenty dotyczące zaliczenia praktyk studenckich należy przedstawić właściwemu opiekunowi praktyk, z zależności z której katedry jest promotor pracy licencjackiej bądź magisterskiej (https://if.uek.krakow.pl/sprawy-formalne/praktyki-studenckie/).
Opiekun studenckich praktyk zawodowych w Katedrze Finansów i Polityki Finansowej:
mgr Joseph Y. Abodakpi
e-mail: joseph.abodakpi@uek.krakow.pl
pawilon F, pokój 712 B (7 piętro)
e-wizytówka
Proszę o zapoznanie się z poniższymi sekcjami:
● Informacje szczegółowe i uwagi praktyczne
● FAQ (Frequently Asked Questions)
>>> For English Track Students:
See list of attachments in English within the section: FAQ #1.B.
In case of any questions – contact me via email.
Procedura – STUDENCKIE PRAKTYKI ZAWODOWE – obowiązująca w Instytucie Finansów znajduje się tutaj: link
Zgodnie z Zarządzeniem Rektora Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie nr R.0211.16.2022 z dnia 23 marca 2022 roku w sprawie szczegółowej organizacji studenckich praktyk zawodowych,
istnieją cztery sposoby realizacji praktyk:
- PRAKTYKA TRADYCYJNA (UMOWA TRÓJSTRONNA)
- PRAKTYKA REALIZOWANA W OPARCIU O UMOWĘ DWUSTRONNĄ
- ZALICZENIE PRACY ZAWODOWEJ JAKO PRAKTYKI
- PRAKTYKA REALIZOWANA W OPARCIU O UMÓWĘ/POROZUMIENIE O ORGANIZACJĘ STUDENCKICH PRAKTYK ZAWODOWYCH ZAWARTĄ/ZAWARTE PRZEZ UNIWERSYTET Z ORGANIZATOREM PRAKTYKI
2. Informacje szczegółowe i uwagi praktyczne:
>>> Warunki uzyskania zaliczenia z przedmiotu “Praktyka zawodowa”:
A) Zaliczenie z przedmiotu “Praktyka zawodowa”:
– W celu uzyskania zaliczenia i uprzedniej akceptacji dokumentów, proszę uzupełnić i wysłać mailowo wszystkie wymienione dokumenty jak wg Procedury Instytutu Finansów (link), stosownie dla danego sposobu realizacji praktyk.
Po otrzymaniu mailowego potwierdzenia, oryginały wymaganych dokumentów proszę złożyć:
- w sekretariacie Katedry Finansów i Polityki Finansowej
Na tej podstawie otrzymają Państwo zaliczenie w systemie USOSweb.
– Dokumenty powinny być wypełnione drukowanymi literami, czytelnie, podpisane, wysłane jako załącznik – skan, najlepiej w formacie .pdf lub .jpg.
– Proszę o przygotowanie dokumentów na aktualnych formularzach,
tj. wprowadzonych Zarządzeniem Rektora Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie nr R.0211.16.2022 z dnia 23 marca 2022 roku w sprawie szczegółowej organizacji studenckich praktyk zawodowych
(dostępne również poniżej w sekcji: “FAQ”).
Dokumenty na starszych wersjach formularzy nie będą podpisywane.
– Proszę o posługiwanie się wyłącznie adresem e-mail w domenie UEK.
W systemie USOS każdy student ma indywidualne konto pocztowe widoczne po zalogowaniu.
*** Uwaga: Nie kontynuuję weryfikacji dokumentów, gdy nie zostaną podane kompletne informacje identyfikacyjne (punkt C), a przede wszystkim promotor pracy dyplomowej.
B) Proszę o uważne stosowanie się do wymogów formalnych:
– Jak wg niniejszej instrukcji – podpisy, pieczątki, zakres, daty, kompletne informacje w charakterystyce, kompletne informacje dotyczące identyfikacji studenta.
– Umowa o praktykę lub inna umowa potwierdzająca zatrudnienie, zawarta w języku obcym powinna być przetłumaczona na język polski.
– Przed rozpoczęciem praktyk lub akceptacją pracy zawodowej na poczet praktyk wymagana jest do zatwierdzenia “Charakterystyka organizatora praktyk” (przykładowy dokument: Załącznik nr 6)
*** Ważna informacja dla: I SPOSÓB – PRAKTYKA TRADYCYJNA (UMOWA TRÓJSTRONNA)
Oryginał umowy (3 szt., podpisany przez obie strony umowy) proszę złożyć w godzinach konsultacji lub w sekretariacie Katedry Finansów i Polityki Finansowej, zaadresowany do: Joseph Abodakpi (celem podpisu przez Kierownika Katedry). Po akceptacji, proszę osobiście odebrać 2 podpisane kopie (1 egzemplarz dla studenta i 1 dla organizatora – przekazuje student).
C) Proszę podać kompletne informacje dotyczące identyfikacji studenta:
1) imię, nazwisko
2) nr albumu
3) rodzaj studiów, stopień, kierunek oraz rok studiów, rok akademicki, semestr
(w uzasadnionych przypadkach, dodatkowo również mailowe potwierdzenie – wymaganą zgodę Pani Dyrektor Instytutu Finansów na wcześniejszą realizację praktyki zawodowej. Zgodnie z planem studiów:
– st. I stopnia – realizacja praktyk w semestrze 5,
– st. II stopnia – realizacja praktyk w semestrze 4.)
4) imię i nazwisko promotora pracy licencjackiej/magisterskiej
5) wskazanie sposobu realizacji praktyki: I/II/III
3. FAQ (Frequently Asked Questions)
- Wzory dokumentów:
- R.0211.16.2022 (Zarządzenie Rektora Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie nr R.0211.16.2022 z dnia 23 marca 2022 roku w sprawie szczegółowej organizacji studenckich praktyk zawodowych)
- zal_1_do_R.0211.16.2022 (umowa trójstronna)
- zal_2_do_R.0211.16.2022 (raport z przebiegu praktyki zawodowej)
- zal_3_do_R.0211.16.2022 (wniosek o zaliczenie pracy zawodowej jako praktyki)
- zal_4_do_R.0211.16.2022 (skierowanie na praktykę )
- Instytut Finansów UEK Procedura – STUDENCKIE PRAKTYKI ZAWODOWE
- Załącznik nr 2 do procedury – Charakterystyka
- Umowa dwustronna, przykładowa
- Karta przedmiotu – Praktyka zawodowa, 1. stopień (studia licencjackie)
- Karta przedmiotu – Praktyka zawodowa, 2. stopień (studia magisterskie)
- Course outline – Apprenticeship (4 weeks), 1st Degree (Bachelor)
>> 1.B. List of attachments in English (for English Track Students only):
- R.0211.16.2022_ANG
- zal_1_do_R.0211.16.2022_ANG
- zal_2_do_R.0211.16.2022_ANG
- zal_3_do_R.0211.16.2022_ANG
- zal_4_do_R.0211.16.2022_ANG
- Czas trwania i termin realizacji praktyk (określone w kierunkowych planach studiów):
- Praktyka powinna trwać 4 tygodnie.
Zgodnie z kartami przedmiotu, 4 tygodnie to:
– dla studiów licencjackich: 4 godz./dzień, przez 4 tygodnie
– dla studiów magisterskich: 8 godz./dzień, przez 4 tygodnie
W przypadku zatrudnienia/samozatrudnienia, czas realizacji praktyki wskazuje Praktykant, wybierając właściwy dla okresu zatrudnienia/samozatrudnienia termin trwający 4 tygodnie. - Termin realizacji:
– Zgodnie z planem studiów: st. I stopnia – realizacja praktyk w semestrze 5, st. II stopnia – realizacja praktyk w semestrze 4.
– W uzasadnionych przypadkach, wymagane jest mailowe potwierdzenie – wymagana zgoda Pani Dyrektor Instytutu Finansów na wcześniejszą realizację praktyki zawodowej. Aktualne terminy wg Zarządzenia Rektora (nr R.0211.23.2024 ) to odpowiednio:
semestr zimowy trwa od 1 października 2024 r. do 23 lutego 2025 r., w tym:
– zimowa sesja egzaminacyjna trwa od 27 stycznia 2025 r. do 9 lutego 2025 r.,
– zimowa sesja poprawkowa trwa od 17 lutego 2025 r. do 23 lutego 2025 r.
semestr letni trwa od 24 lutego 2025 r. do 30 września 2025 r., w tym:
– letnia sesja egzaminacyjna trwa od 16 czerwca 2025 r. do 29 czerwca 2025 r.,
– letnia sesja poprawkowa trwa od 1 września 2025 r. do 14 września 2025 r.
Ostateczny termin realizacji praktyk jest do końca sesji poprawkowej, ale bardzo proszę nie zwlekać z dokumentami do ostatniej chwili.
– letnia sesja egzaminacyjna trwa od 16 czerwca 2025 r. do 29 czerwca 2025 r.,
- Wykaz firm/instytucji/organizacji:
- Nie ma wykazu instytucji/firm/organizacji, w których należy odbyć praktykę.
- Można zaliczyć pracę zawodową jako praktykę (III SPOSÓB), jeżeli zajmowane stanowisko i wykonywane obowiązki w jakiś sposób wiążą się z finansami lub rachunkowością (poszerzają kompetencje związane kierunkiem i specjalnością studiów). Powinny to być aktywności powiązane z szeroko pojętymi finansami np. praca nad budżetem, kosztorysem, księgowania i obsługa programów księgowych, wystawianie faktur, rozliczenia projektów itp.
– Praktyka może odbyć się w np. w dziale kadr i płac lub w dziale księgowości lub innym, w którym będzie możliwość podjęcia odpowiednich aktywności. - Bardzo proszę o przygotowanie charakterystyki i wysłanie jej do zatwierdzenia – jedynie wówczas jestem w stanie zatwierdzić bądź nie daną firmę/instytucję/organizację i wykonywaną pracę na poczet praktyk.
- Można skorzystać z oferty praktyk studenckich przedstawionej w elektronicznej bazie danych na stronie Akademickiego Centrum Kariery UEK: http://www.kariery.uek.krakow.pl/.
- Także Izba Administracji Skarbowej w Krakowie zaprasza na praktyki absolwenckie w urzędach skarbowych województwa małopolskiego – pełna informacja znajduje się na stronie Katedry Finansów i Polityki Finansowej: https://ifold.uek.krakow.pl/katedry/katedra-finansow/
- Praktyki zagraniczne Erasmus+:
https://www.kariery.uek.krakow.pl/index.php?pg=611
- Charakterystyka organizatora praktyki – przykłady i informacje:
– powinna być podpisana przez organizatora praktyki oraz przez osobę odbywającą praktykę,
– przykłady:- Forma praktyki: praca zawodowa, praktyka, staż, wolontariat itd.
Branża: szkolnictwo, usługi finansowe, usługi doradcze (więcej informacji można znaleźć np. tu: https://wskaznikibranzowe.pl/branze.php) - Rodzaj prowadzonej działalności: spółka cywilna, spółka z o.o., jednoosobowa działalność gospodarcza, organizacja pozarządowa, fundacja, jednostka samorządu terytorialnego itd.
- Wyposażenie związane z praktyką: biuro wielostanowiskowe, komputer, telefon, fax, xero, praca zdalna itp.
- Stanowisko/rodzaj wykonywanej pracy: pod nadzorem, samodzielna – analityk, pracownik pomocniczy, samodzielna – młodszy księgowy, samodzielna – specjalista ds. Kadr itp.
- Opis wykonywanych czynności: analizy, raporty, zestawienia, pozyskanie nowych klientów, kserowanie materiałów, bieżąca analiza danych, prace biurowe itd.
- Wykorzystywany program bądź rodzaj oprogramowania: MS Office, MS Excel, Google Workspace, zdalny pulpit, Płatnik (program), Comarch ERP Optima, Sage Symfonia Finanse i Księgowość, InsERT, WAPRO ERP by Asseco, Oracle R12, MySAP ERP, MS SharePoint, MS Dynamics, Sales Force Automation, Lotus Notes 8 itp.
- Ubezpieczenie NNW i OC
– informację można znaleźć na stronie Parlamentu Studenckiego Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie: http://psuek.pl/o-nas/ubezpieczenie-nnw-oc/. - Proszę o krótką informację i wyjaśnienie w razie problemów z pieczęcią firmową lub podpisem ze strony organizatora praktyk. W uzasadnionych przypadkach, dokumenty mogą zostać podpisane podpisem elektronicznym (np. DocuSign, Adobe Sign, Autenti) lub przez bezpośrednią osobę przełożoną.