Ułatwienia dostępu

Katedra Finansów i Polityki Finansowej

DSC 2254

Dr hab. Katarzyna STABRYŁA-CHUDZIO, Prof. UEK

Dr hab. Katarzyna STABRYŁA-CHUDZIO, prof. UEK   jest profesorem UEK w Katedrze Finansów i Polityki Finansowej na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, gdzie sprawuje funkcje sekretarza Komitetu Redakcyjnego czasopisma „Argumenta Oeconomica Cracoviensia”, sekretarza Stowarzyszenia Nauczycieli Akademickich UEK, katedralnego pełnomocnika ds. osób z niepełnosprawnościami oraz jest członkiem komisji uczelnianych.

Ukończyła Francusko-Polskie Studia Podyplomowe w zakresie Administracji Publicznej i Zarządzania Terytorialnego (Akademia Ekonomiczna w Krakowie

i Université des Sciences et Technologies de Lille, Institut d’Administration des Entreprises) otrzymując dyplom DESS (Diplôme des Etudes Supérieures Spécialisées en Management Territorial) oraz uzyskała prawo do tytułu Certified Project Management Associate IPMA Level D w ramach studiów podyplomowych w zakresie zarządzania projektem badawczym i komercjalizacji wyników badań.

Dr hab. Katarzyna Stabryła-Chudzio odbyła staże naukowe: w Szwecji na Uniwersytecie Sztokholmskim, we Francji – na Uniwersytecie Pierre Mendès France oraz w Instytucie Urbanistyki w Grenoble, a także Université des Sciences et Technologies de Lille. Ponadto przebywała na szkoleniu w Ministerstwie Gospodarki, Finansów i Przemysłu w Paryżu w związku ze zbieraniem materiałów do projektu badawczego KBN pt. Jakość planowania budżetowego a alokacja zasobów (9/KFin/1/04/GI/014) oraz przebywała na stażu badawczym w Parlamencie Europejskim w Brukseli w 2020 roku.

Dr hab. Katarzyna Stabryła-Chudzio jest autorką ok. dziewięćdziesięciu publikacji, w tym monografii, rozdziałów w publikacjach książkowych oraz publikacji w czasopismach krajowych i zagranicznych. Zainteresowania dr hab. Katarzyny Stabryły-Chudzio koncentrują się na zagadnieniach dotyczących przede wszystkim finansów publicznych, harmonizacji podatków, metod planowania budżetowego, finansów Unii Europejskiej (w tym budżetu ogólnego Unii Europejskiej, Unii Gospodarczej i Walutowej oraz procedur pozyskiwania środków unijnych).

 

1. Informacje wstępne od opiekuna praktyk w Katedrze Finansów i Polityki Finansowej:

Wszystkie dokumenty dotyczące zaliczenia praktyk studenckich należy przedstawić właściwemu opiekunowi praktyk, z zależności z której katedry jest promotor pracy licencjackiej bądź magisterskiej (https://if.uek.krakow.pl/sprawy-formalne/praktyki-studenckie/).

Opiekun studenckich praktyk zawodowych w Katedrze Finansów i Polityki Finansowej:
mgr Joseph Y. Abodakpi
e-mail: joseph.abodakpi@uek.krakow.pl
pawilon F, pokój 712 B (7 piętro)
e-wizytówka

Proszę o zapoznanie się z poniższymi sekcjami:
●        Informacje szczegółowe i uwagi praktyczne
●        FAQ (Frequently Asked Questions)

>>> For English Track Students:
See list of attachments in English within the section:  FAQ  #1.B.
In case of any questions – contact me via email.

Procedura – STUDENCKIE PRAKTYKI ZAWODOWE – obowiązująca w Instytucie Finansów znajduje się tutaj: link

Zgodnie z Zarządzeniem Rektora Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie nr R.0211.16.2022 z dnia 23 marca 2022 roku w sprawie szczegółowej organizacji studenckich praktyk zawodowych,
istnieją cztery  sposoby realizacji praktyk:

  • PRAKTYKA TRADYCYJNA (UMOWA TRÓJSTRONNA)
  • PRAKTYKA REALIZOWANA W OPARCIU O UMOWĘ DWUSTRONNĄ
  • ZALICZENIE PRACY ZAWODOWEJ JAKO PRAKTYKI
  • PRAKTYKA REALIZOWANA W OPARCIU O UMÓWĘ/POROZUMIENIE O ORGANIZACJĘ STUDENCKICH PRAKTYK ZAWODOWYCH ZAWARTĄ/ZAWARTE  PRZEZ UNIWERSYTET Z ORGANIZATOREM PRAKTYKI

2. Informacje szczegółowe i uwagi praktyczne:
>>> Warunki uzyskania zaliczenia z przedmiotu “Praktyka zawodowa”:

A) Zaliczenie z przedmiotu “Praktyka zawodowa”:
– W celu uzyskania zaliczenia i uprzedniej akceptacji dokumentów, proszę uzupełnić i wysłać mailowo wszystkie wymienione  dokumenty jak    wg   Procedury Instytutu Finansów (link), stosownie dla danego sposobu realizacji praktyk.
Po otrzymaniu mailowego potwierdzenia, oryginały wymaganych dokumentów proszę złożyć:

  • w sekretariacie Katedry Finansów i Polityki Finansowej 

Na tej podstawie otrzymają Państwo zaliczenie w systemie USOSweb.

– Dokumenty powinny być wypełnione drukowanymi literami, czytelnie, podpisane, wysłane jako załącznik – skan, najlepiej w formacie .pdf lub .jpg.

– Proszę o przygotowanie dokumentów na aktualnych formularzach,
tj. wprowadzonych Zarządzeniem Rektora Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie nr R.0211.16.2022 z dnia 23 marca 2022 roku w sprawie szczegółowej organizacji studenckich praktyk zawodowych
(dostępne również poniżej w sekcji: “FAQ”).
Dokumenty na starszych wersjach formularzy nie będą podpisywane.

– Proszę o posługiwanie się wyłącznie adresem e-mail w domenie UEK.
W systemie USOS każdy student ma indywidualne konto pocztowe widoczne po zalogowaniu.

*** Uwaga: Nie kontynuuję weryfikacji dokumentów,  gdy nie zostaną podane kompletne informacje identyfikacyjne (punkt C), a przede wszystkim promotor pracy dyplomowej.

B) Proszę o uważne stosowanie się do wymogów formalnych:
– Jak wg niniejszej instrukcji – podpisy, pieczątki, zakres, daty, kompletne informacje w charakterystyce, kompletne informacje dotyczące identyfikacji studenta.
– Umowa o praktykę lub inna umowa potwierdzająca zatrudnienie, zawarta w języku obcym powinna być przetłumaczona na język polski.
– Przed rozpoczęciem praktyk lub akceptacją pracy zawodowej na poczet praktyk wymagana jest do zatwierdzenia “Charakterystyka organizatora praktyk” (przykładowy dokument:    Załącznik nr 6)
*** Ważna informacja dla: I SPOSÓB – PRAKTYKA TRADYCYJNA (UMOWA TRÓJSTRONNA)
Oryginał umowy (3 szt., podpisany przez obie strony umowy) proszę złożyć w godzinach konsultacji lub w sekretariacie Katedry Finansów i Polityki Finansowej, zaadresowany do: Joseph Abodakpi (celem podpisu przez Kierownika Katedry). Po akceptacji, proszę osobiście odebrać 2 podpisane kopie (1 egzemplarz dla studenta i 1 dla organizatora – przekazuje student).

C) Proszę podać kompletne informacje dotyczące identyfikacji studenta:
1) imię, nazwisko
2) nr albumu
3) rodzaj studiów, stopień, kierunek oraz rok studiów, rok akademicki, semestr
(w uzasadnionych przypadkach, dodatkowo również mailowe potwierdzenie – wymaganą zgodę Pani Dyrektor Instytutu Finansów na wcześniejszą realizację praktyki zawodowej. Zgodnie z planem studiów:
– st. I stopnia – realizacja praktyk w semestrze 5,
– st. II stopnia – realizacja praktyk w semestrze 4.)
4) imię i nazwisko promotora pracy licencjackiej/magisterskiej
5) wskazanie sposobu realizacji praktyki: I/II/III

3. FAQ (Frequently Asked Questions)

  1. Wzory dokumentów:
    1. R.0211.16.2022  (Zarządzenie Rektora Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie nr R.0211.16.2022 z dnia 23 marca 2022 roku w sprawie szczegółowej organizacji studenckich praktyk zawodowych)
    2. zal_1_do_R.0211.16.2022   (umowa trójstronna)
    3. zal_2_do_R.0211.16.2022   (raport z przebiegu praktyki zawodowej)
    4. zal_3_do_R.0211.16.2022    (wniosek o zaliczenie pracy zawodowej jako praktyki)
    5. zal_4_do_R.0211.16.2022   (skierowanie na praktykę )
    6. Instytut Finansów UEK Procedura – STUDENCKIE PRAKTYKI ZAWODOWE
    7. Załącznik nr 2 do procedury – Charakterystyka
    8. Umowa dwustronna, przykładowa
    9. Karta przedmiotu – Praktyka zawodowa, 1. stopień (studia licencjackie)
    10. Karta przedmiotu – Praktyka zawodowa, 2. stopień (studia magisterskie)
    11. Course outline – Apprenticeship (4 weeks), 1st Degree (Bachelor)
      >> 1.B. List of attachments in English (for English Track Students only):
    1. R.0211.16.2022_ANG
    2. zal_1_do_R.0211.16.2022_ANG
    3. zal_2_do_R.0211.16.2022_ANG
    4. zal_3_do_R.0211.16.2022_ANG
    5. zal_4_do_R.0211.16.2022_ANG
  2. Czas trwania i termin realizacji praktyk (określone w kierunkowych planach studiów):
    1. Praktyka powinna trwać 4 tygodnie.
      Zgodnie z kartami przedmiotu, 4 tygodnie to:
      – dla studiów licencjackich: 4 godz./dzień, przez 4 tygodnie
      – dla studiów magisterskich: 8 godz./dzień, przez 4 tygodnie
      W przypadku zatrudnienia/samozatrudnienia, czas realizacji praktyki wskazuje Praktykant, wybierając właściwy dla okresu zatrudnienia/samozatrudnienia termin trwający 4 tygodnie.
    2. Termin realizacji:
      – Zgodnie z planem studiów: st. I stopnia – realizacja praktyk w semestrze 5, st. II stopnia – realizacja praktyk w semestrze 4.
      – W uzasadnionych przypadkach, wymagane jest mailowe potwierdzenie – wymagana zgoda Pani Dyrektor Instytutu Finansów na wcześniejszą realizację praktyki zawodowej.
    3. Aktualne terminy wg Zarządzenia Rektora (nr R.0211.23.2024 ) to odpowiednio:
      semestr zimowy trwa od 1 października 2024 r. do 23 lutego 2025 r., w tym:  
      – zimowa sesja egzaminacyjna trwa od 27 stycznia 2025 r. do 9 lutego 2025 r.,      
      – zimowa sesja poprawkowa trwa od 17 lutego 2025 r. do 23 lutego 2025 r. 
      semestr letni trwa od 24 lutego 2025 r. do 30 września 2025 r., w tym:     
      – letnia sesja egzaminacyjna trwa od 16 czerwca 2025 r. do 29 czerwca 2025 r.,      
      – letnia sesja poprawkowa trwa od 1 września 2025 r. do 14 września 2025 r.
       
      Ostateczny termin realizacji praktyk jest do końca sesji poprawkowej, ale bardzo proszę nie zwlekać z dokumentami do ostatniej chwili.
    4. – letnia sesja egzaminacyjna trwa od 16 czerwca 2025 r. do 29 czerwca 2025 r.,

  3. Wykaz firm/instytucji/organizacji:
    1.  Nie ma wykazu instytucji/firm/organizacji, w których należy odbyć praktykę.
    2. Można zaliczyć pracę zawodową jako praktykę (III SPOSÓB), jeżeli zajmowane stanowisko i wykonywane obowiązki w jakiś sposób wiążą się z finansami lub rachunkowością (poszerzają kompetencje związane kierunkiem i specjalnością studiów). Powinny to być aktywności powiązane z szeroko pojętymi finansami np. praca nad budżetem, kosztorysem, księgowania i obsługa programów księgowych, wystawianie faktur, rozliczenia projektów itp.
      – Praktyka może odbyć się w np. w dziale kadr i płac lub w dziale księgowości lub innym, w którym będzie możliwość podjęcia odpowiednich aktywności.
    3. Bardzo proszę o przygotowanie charakterystyki i wysłanie jej do zatwierdzenia – jedynie wówczas jestem w stanie zatwierdzić bądź nie daną firmę/instytucję/organizację i wykonywaną pracę na poczet praktyk.
    4.  Można skorzystać z oferty praktyk studenckich przedstawionej w elektronicznej bazie danych na stronie Akademickiego Centrum Kariery UEK: http://www.kariery.uek.krakow.pl/.
    5. Także Izba Administracji Skarbowej w Krakowie zaprasza na praktyki absolwenckie w urzędach skarbowych województwa małopolskiego – pełna informacja znajduje się na stronie Katedry Finansów i Polityki Finansowej: https://ifold.uek.krakow.pl/katedry/katedra-finansow/
    6. Praktyki zagraniczne Erasmus+:
      https://www.kariery.uek.krakow.pl/index.php?pg=611
  4. Charakterystyka organizatora praktyki – przykłady i informacje:
    – powinna być podpisana przez organizatora praktyki oraz przez osobę odbywającą praktykę,
    – przykłady:
    1. Forma praktyki: praca zawodowa, praktyka, staż, wolontariat itd.
      Branża: szkolnictwo, usługi finansowe, usługi doradcze (więcej informacji można znaleźć np. tu: https://wskaznikibranzowe.pl/branze.php)
    2. Rodzaj prowadzonej działalności: spółka cywilna, spółka z o.o., jednoosobowa działalność gospodarcza, organizacja pozarządowa, fundacja, jednostka samorządu terytorialnego itd.
    3. Wyposażenie związane z praktyką: biuro wielostanowiskowe, komputer, telefon, fax, xero, praca zdalna itp.
    4. Stanowisko/rodzaj wykonywanej pracy: pod nadzorem, samodzielna – analityk, pracownik pomocniczy, samodzielna – młodszy księgowy, samodzielna – specjalista ds. Kadr itp.
    5. Opis wykonywanych czynności: analizy, raporty, zestawienia, pozyskanie nowych klientów, kserowanie materiałów, bieżąca analiza danych, prace biurowe itd.
    6. Wykorzystywany program bądź rodzaj oprogramowania: MS Office, MS Excel, Google Workspace, zdalny pulpit, Płatnik (program), Comarch ERP Optima, Sage Symfonia Finanse i Księgowość, InsERT, WAPRO ERP by Asseco, Oracle R12, MySAP ERP, MS SharePoint, MS Dynamics, Sales Force Automation, Lotus Notes 8 itp.
  5. Ubezpieczenie NNW i OC
    – informację można znaleźć na stronie Parlamentu Studenckiego Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie: http://psuek.pl/o-nas/ubezpieczenie-nnw-oc/.
  6. Proszę o krótką informację i wyjaśnienie w razie problemów z pieczęcią firmową lub podpisem ze strony organizatora praktyk. W uzasadnionych przypadkach, dokumenty mogą zostać podpisane podpisem elektronicznym (np. DocuSign, Adobe Sign, Autenti) lub przez bezpośrednią osobę przełożoną.

———————————————————


Aktualizacja informacji: 14.03.2025 r.

Wszystkie dokumenty dotyczące zaliczenia praktyk studenckich należy przedstawić właściwemu opiekunowi praktyk, w zależności z której katedry jest promotor pracy licencjackiej bądź magisterskiej.

Wykaz opiekunów w katedrach Instytutu finansow znajduję sie tu: https://if.uek.krakow.pl/sprawy-formalne/praktyki-studenckie/

Katedra Finansów i Polityki Finansowej Opiekun praktyk

do końca roku akademickiego 2024/2025,

(tj. do dn. 14.09.2025 r.) ● dr Joseph Yaw Abodakpi e-mail: joseph.abodakpi@uek.krakow.pl pawilon F, pokój 701 (7 piętro) e-wizytówka

do roku akademickiego 2025/2026

(tj od dn. 1.10.2025 r.) ● dr Alicja Kasperowicz – Stępień

Ważne:

Od dn. 24.02.2025 roku obowiązuje nowa formuła zaliczania praktyk studenckich, odbywająca się jedynie poprzez system EOD*,

jak wg poniższych Rozporządzeń Rektora:

● Zarządzenie Rektora Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie nr R.0211.4.2025 z dnia 27.01.2025 w sprawie szczegółowej organizacji studenckich praktyk zawodowych ● Zarządzenie Rektora Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie nr R.0211.47.2024 z dnia 16.10.2024 w sprawie wprowadzenia procedur tworzenia i likwidacji kierunków studiów oraz modyfikacji programów studiów w Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie

Nowa procedura obowiązuje Studentów rozpoczynających praktyki zawodowe w semestrze letnim 2024/2025 zgodnie z programem na danym kierunku studiów.

Aplikacja do obsługi studenckich praktyk zawodowych realizowanych według nowych zasad zostanie udostępniona w systemie EOD.

* System EOD (tj. system Elektronicznego Obiegu Dokumentów): Webcon BPS Portal (link do strony https://eod.uek.krakow.pl > menu „Wybierz aplikację” > „Praktyki studenckie” > „Wniosek o realizacje praktyki”.

Szczegółowe omówienie wymagań, w tym instrukcja obsługi systemu EOD oraz wzory dokumentów znajdują się na stronie ACK (tj. Akademickiego Centrum Kariery):

● Praktyki obowiązkowe UEK: https://kariery.uek.krakow.pl/strefa-studenta/praktyki-obowiazkowe-uek/

● Erasmus+ – praktyki zagraniczne https://kariery.uek.krakow.pl/strefa-studenta/praktyki-zagraniczne/#faq

W razie pytań można się również kontaktować z COS (tj. Centrum Obsługi Studentów): https://cos.uek.krakow.pl/blog/2025/02/03/praktyki-studenckie/

Zgodnie z nowymi wytycznymi (obowiązują od semestru letniego 2024/2025) istnieją cztery sposoby realizacji praktyk:

1) UMOWA TRÓJSTRONNA

2) SKIEROWANIE NA PRAKTYKĘ

3) ZALICZENIE PRAKTYKI NA PODSTAWIE:

a) UMOWY O PRACĘ

b) STAŻU

c) UMOWY DWUSTRONNEJ

d) WOLONTARIATU

e) WŁASNEJ DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ

4) PRAKTYKA W RAMACH PROGRAMU ERASMUS

Czas trwania i termin realizacji praktyk – są określone w kierunkowych planach studiów i kartach przedmiotu. wg Zarządzenia Rektora (nr R.0211.23.2024): semestr letni trwa od 24 lutego 2025 r. do 30 września 2025 r., w tym: – letnia sesja egzaminacyjna trwa od 16 czerwca 2025 r. do 29 czerwca 2025 r., – letnia sesja poprawkowa trwa od 1 września 2025 r. do 14 września 2025 r. Ostateczny termin realizacji praktyk jest do końca sesji poprawkowej, ale bardzo proszę nie zwlekać z dokumentami do ostatniej chwili.

Ubezpieczenie NNW i OC – informację można znaleźć na stronie Parlamentu Studenckiego Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie: http://psuek.pl/o-nas/ubezpieczenie-nnw-oc/.