- Opis studiów
- Program studiów
- Wykładowcy
- Efekty uczenia się
- Rekrutacja
- Opłaty i zniżki
- Kontakt
TRWA REKRUTACJA NA SEMESTR ZIMOWY 2025/2026
Celem studiów podyplomowych „Finanse i rachunkowość budżetowa” jest zdobycie i pogłębienie wiedzy i kompetencji, niezbędnych do podejmowania działań z zakresu gospodarki finansowej i rachunkowości budżetowej w jednostkach samorządu terytorialnego.
Studia podyplomowe „Finanse i rachunkowość budżetowa” skierowane są do osób zatrudnionych lub wiążących swoją ścieżkę zawodową z jednostkami samorządu terytorialnego, a także innymi podmiotami administracji publicznej. W szczególny sposób studia są adresowane do osób już zatrudnionych w działach finansowo-księgowych jednostek samorządu terytorialnego i chcących pogłębić swoją wiedzę i kompetencje w zakresie finansów i rachunkowości budżetowej tych jednostek.
| Koszt studiów: 200 PLN (opłata rekrutacyjna) | Forma studiów: | Liczba godzin: . 180 | 
| Forma zaliczenia: . egzamin końcowy | Dyrektor studiów: . dr hab. Anna Moździerz, prof. UEK | Sekretariat studiów: . mgr Katarzyna Michalska 12 293 53 69 | 
Studia trwają dwa semestry, a łączna liczba godzin przewidzianych w ramach zajęć dydaktycznych wynosi 180. Zajęcia są zaplanowane w piątki w godz. 16:45-21:00 oraz w soboty w godz. 8:45-15:45. W wyjątkowych sytuacjach zajęcia odbywają się również w niedziele w godz. 8:45-15:45.
- Cechy wyróżniające
Wyróżnikiem studiów podyplomowych „Finanse i rachunkowość budżetowa” jest dostarczenie uczestnikom wiedzy teoretycznej i praktycznej oraz wyposażenie ich w umiejętności użyteczne w skutecznym i profesjonalnym wykonywaniu zadań z zakresu finansów i rachunkowości budżetowej.
Studia mają przyczynić się w szczególności do: pogłębienia wiedzy z zakresu podejmowanych działań w obszarze finansów i rachunkowości jednostek samorządu terytorialnego, rozwoju umiejętności interpersonalnych i komunikacyjnych, przybliżenia roli jednostek samorządu terytorialnego w rozwoju społecznym i gospodarczym oraz ukazania znaczenia etyki, odpowiedzialności oraz transparentności w gospodarce finansowej tych jednostek.
- Program studiów
| Płytka | Moduł | Nazwa przedmiotu | Wymiar godzin | Punkty ECTS | 
| 1. | MODUŁ I: FINANSE | Finanse samorządu terytorialnego w systemie finansów publicznych | 20 | 3 | 
| Dyscyplina finansów publicznych | 10 | 2 | ||
| System podatkowy w Polsce | 15 | 3 | ||
| Administrowanie środkami unijnymi | 12 | 2 | ||
| Zamówienia publiczne w działalności jednostek samorządu terytorialnego | 8 | 2 | ||
| Analiza finansowa w praktyce działalności samorządu terytorialnego | 15 | 3 | ||
| Elementy prawa i postępowania administracyjnego w obszarze działalności jednostek samorządu terytorialnego | 10 | 1 | ||
| Zarządzanie finansami w jednostkach samorządu terytorialnego | 15 | 3 | ||
| 2. | MODUŁ II: RACHUNKOWOŚĆ | Wprowadzenie do rachunkowości i sprawozdawczości finansowej | 15 | 2 | 
| Polityka rachunkowości budżetowej w jednostce | 5 | 1 | ||
| Rachunkowość budżetowa | 20 | 3 | ||
| Sprawozdawczość budżetowa | 10 | 2 | ||
| Planowanie budżetowe i wieloletnia prognoza finansowa JST | 10 | 1 | ||
| Kontrola i audyt wewnętrzny w działalności finansowej JST | 10 | 1 | ||
| Systemy komputerowo-księgowe | 5 | 1 | 
| ……… | MODUŁ I – II | RAZEM | 180 | 30 | 
- Czas trwania studiów oraz liczba godzin:
Program studiów podyplomowych „Finanse i rachunkowość budżetowa” realizowany jest w trakcie dwóch semestrów, składających się z wykładów i ćwiczeń. Łącznie obejmuje 180 jednostek lekcyjnych.
- Warunki oraz sposób zaliczenia studiów:
Warunkiem uzyskania zaliczenia każdego przedmiotu jest obecność na zajęciach. Każdy przedmiot kończy się zaliczeniem/weryfikacją efektów uczenia się.
Po zaliczeniu przedmiotów przewidzianych programem studiów uczestnicy przystępują do ustnego egzaminu końcowego.
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych „Finanse i rachunkowość budżetowa” w Katedrze Finansów i Polityki Finansowej UEK może otrzymać osoba, która uzyskała oceny pozytywne z przedmiotów objętych programem i planem tych studiów, potwierdzające osiągnięcie przez Słuchacza efektów uczenia się w zakresie: wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz złożyła egzamin końcowy z wynikiem pozytywnym.
Zajęcia są prowadzone przez pracowników Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie oraz doświadczonych praktyków.
1. dr Bartłomiej Wrona
2. prof. dr hab. Krzysztof Surówka
3. dr Alicja Kasperowicz-Stępień
4. dr Joanna Niżnik
5. dr Hubert Guz
6. dr hab. Ryszard Szostak, prof. UEK
7. dr Katarzyna Maj-Serwatka
8. dr Paweł Dąbek
9. dr hab. Konrad Grabiński, prof. UEK
10. dr Katarzyna Stabryła-Chudzio
11. dr hab. Piotr Sołtyk, prof. UEK
12. dr Bogusław Wacławik
EFEKTY UCZENIA SIĘ dla studiów PODYPLOMOWYCH
| Jednostka prowadząca | Katedra Finansów i Polityki Finansowej | 
| Nazwa studiów podyplomowych | Finanse i rachunkowość budżetowa | 
| Dziedzina nauki i dyscyplina nauki | Dziedzina: nauki społeczne Dyscyplina: ekonomia i finanse | 
| Profil studiów Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji | ogólnoakademicki 7 | 
| Poziom studiów | Studia podyplomowe | 
| Liczba semestrów | 3 | 
| Symbol efektu uczenia się dla kierunku | Opis efektów uczenia się | Odniesienie do charakterystyk efektów uczenia się | 
| P_W (WIEDZA) Absolwent zna i rozumie: | ||
| FiRB_W01 | prawne zasady funkcjonowania państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego | P7S_WG | 
| FiRB_W02 | zasady, narzędzia i cele polityki finansowej państwa i jednostek samorządu terytorialnego w wymiarze krajowym i ponadnarodowym | P7S_WG | 
| FiRB_W03 | zasady rachunkowości budżetowej oraz sprawozdawczości budżetowej | P7S_WG | 
| FiRB_W04 | zasady prowadzenia gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego i podmiotów sektora finansów publicznych | P7S_WG | 
| FiRB_W05 | konstrukcje i zasady poboru danin publicznych, oraz procedury kontroli podatkowej | P7S_WG | 
| FiRB_W06 | normy etyczne i moralne, które powinny cechować osoby zawodowo zajmujące się gospodarką finansową w jednostkach samorządu terytorialnego | P7S_WK | 
| P_U (UMIEJĘTNOŚCI) Absolwent potrafi: | ||
| FiRB_U01 | samodzielnie pozyskiwać dane do badania procesów i zjawisk ekonomiczno-finansowych z wykorzystaniem metod badawczych, a także analizować zachodzące między nimi relacje z wykorzystaniem wiedzy z zakresu rachunkowości budżetowej i zarządzania finansami jednostek samorządu terytorialnego | P7S_UW | 
| FiRB_U02 | formułować i rozwiązywać problemy o różnym stopniu złożoności, w tym nietypowe, z zakresu gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego oraz rachunkowości budżetowej | P7S_UW | 
| FiRB_U03 | prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) przy rozwiązywaniu wybranych problemów z zakresu gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego i rachunkowości budżetowej | P7S_UW | 
| FiRB_U04 | komunikować się na tematy specjalistyczne z zakresu gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego i rachunkowości budżetowej, ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców, zastosować rozwiązania poprawiające komunikację (werbalną i niewerbalną) w jednostkach samorządu terytorialnego, a także przygotować wystąpienia publiczne, prowadzić debaty oraz zaawansowanie opracowania pisemne w języku polski lub obcym | P7S_UK | 
| FiRB_U05 | współdziałać i pracować w grupie, a także jest w stanie przyjąć odpowiedzialność za pełnioną funkcję w grupie | P7S_UO | 
| FiRB_U06 | uczyć się samodzielnie przez całe życie, planować własny rozwój i ukierunkowywać innych w zakresie gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego i rachunkowości budżetowej | P7S_UU | 
| P_K (KOMPETENCJE SPOŁECZNE) Absolwent jest gotów: | ||
| FiRB_K01 | do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego i rachunkowości budżetowej | P7S_KK | 
| FiRB_K02 | do oceny procesów/zjawisk zachodzących w obszarze gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego i rachunkowości budżetowej, w tym jest gotów do krytycznej oceny istniejących rozwiązań z tego zakresu | P7S_KK | 
| FiRB_K03 | do stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności w praktyce zawodowej, odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, oraz zgodnie z zasadami etyki zawodowej, a także podejmowania działania na rzecz przestrzegania tych zasad | P7S_KR | 
| FiRB_K04 | do wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego, a także inicjowania działań na rzecz interesu publicznego | 
 P7S_KO | 
Objaśnienia oznaczeń dotyczących kierunku studiów podyplomowych:
- RiF – kierunek studiów podyplomowych Rachunkowość i finanse trzysemestralne
- W – kategoria wiedzy
- U – kategoria umiejętności
- K – kategoria kompetencji społecznych
- 01, 02, 03 i kolejne – numer efektu uczenia się
Objaśnienia oznaczeń w odniesieniach do charakterystyk efektów uczenia się:
- P – poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK)
- P7S – charakterystyka drugiego stopnia poziomu 7 PRK
P7U_W – charakterystyka uniwersalna (WIEDZA):
- P7S_WG – charakterystyka drugiego stopnia (zakres i głębia)
- P7S_WK – charakterystyka drugiego stopnia (kontekst)
P7U_U – charakterystyka uniwersalna (UMIEJĘTNOŚCI):
- P7S_UW – charakterystyka drugiego stopnia (wykorzystanie wiedzy)
- P7S_UK – charakterystyka drugiego stopnia (komunikowanie się)
- P7S_UO – charakterystyka drugiego stopnia (organizacja pracy)
- P7S_UU – charakterystyka drugiego stopnia (uczenie się)
P7U_K – charakterystyka uniwersalna (KOMPETENCJE SPOŁECZNE):
- P7S_KK – charakterystyka drugiego stopnia (oceny/krytyczne podejście)
- P7S_KO – charakterystyka drugiego stopnia (odpowiedzialność)
- P7S_KR – charakterystyka drugiego stopnia (rola zawodowa)
TRWA REKRUTACJA NA SEMESTR ZIMOWY 2025/2026 – PRZEDŁUŻONA DO 15 PAŻDZIERNIKA 2025 R!
Rekrutacja na studia podyplomowe odbywa się dwa razy w roku akademickim:
- na semestr zimowy (zajęcia rozpoczynające się w połowie października) – od 1 lutego
- na semestr letni (zajęcia rozpoczynające się w marcu) – od 1 grudnia
Uczestnikami studiów podyplomowych „Finanse i rachunkowość budżetowa” mogą być osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych: licencjackich, inżynierskich lub magisterskich. O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.
Dokumenty wymagane podczas rekrutacji:
• KARTA ZGŁOSZENIA NA STUDIA PODYPLOMOWE – osoba prywatna,
• KARTA ZGŁOSZENIA NA STUDIA PODYPLOMOWE – firma,
• Kserokopia dyplomu i oryginał dyplomu do wglądu,
• jedno zdjęcie legitymacyjne,
• dowód wpłaty opłaty rekrutacyjnej w kwocie 200 zł,
• Informacja o przetwarzaniu danych osobowych.
Komplet dokumentów należy złożyć w sekretariacie Katedry Finansów i Polityki Finansowej, pokój 707 Pawilon F. Dokumenty można również przesłać pocztą na adres:
Katedra Finansów i Polityki Finansowej
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
ul. Rakowicka 27
31-510 Kraków
z dopiskiem: Studia podyplomowe przy Katedrze Finansów i Polityki Finansowej, 2 semestralne, FiRB.  
Dokumenty:
● Całkowity koszt studiów wynosi 5 100 złotych:
- Opłata rekrutacyjna – 200 zł
- Czesne za studia – 4 900 zł
● Istnieje możliwość płatności ratalnej
● Ulga sponsoringowa dla pracodawcy możliwość odliczenia 150% kosztów studiów podyplomowych opłacanych dla pracowników od podstawy opodatkowania w podatku dochodowym.
Pracodawca finansujący zatrudnionemu pracownikowi opłaty za studia podyplomowe może zaliczyć 100% poniesionych kosztów jako koszty uzyskania przychodów. Pracodawca może dodatkowo skorzystać z wprowadzonej w 2022 r. ulgi na sponsoring i odliczyć 50% poniesionych kosztów od podstawy opodatkowania. Łącznie w podatku dochodowym przedsiębiorca rozlicza więc 150 proc. poniesionego kosztu.
Odliczenia tych kosztów w ramach ulgi sponsoringowej dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym zostały poniesione. Podatnik korzystający z odliczenia w ramach ulgi sponsoringowej w terminie złożenia zeznania podatkowego ma obowiązek złożyć informację, według ustalonego wzoru (PIT-CSR lub CIT-CSR), zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.
Więcej informacji:
https://www.podatki.gov.pl/pit/ulgi-odliczenia-i-zwolnienia/ulga-na-sponsoring/ 
● Zniżka dla pracodawców -przy zgłaszaniu więcej niż jednego uczestnika 10% rabatu dla drugiej osoby i kolejnych
● Zniżka dla absolwentów UEK 10% rabatu dla każdego absolwenta UEK podejmującego naukę na studiach podyplomowych do jednego roku od ukończenia studiów
| Rachunek bankowy studiów podyplomowych: Alior Bank 20 2490 0005 0000 4600 1812 3158 Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie ul. Rakowicka 27 31-510 Kraków W tytule: imię i nazwisko „Studia podyplomowe – Kat. Finansów i Polityki Finansowej, FiRB.” | 
Zasady wnoszenia opłaty za studia podyplomowe dla osób, które we własnym zakresie pokrywają koszty studiów. Studia rozpoczynają się w roku akademickim 2025/26.
Opłata za studia:
1. W przypadku jednorazowej wpłaty czesnego, jest ono wnoszone w pełnej wysokości najpóźniej do 30 marca dla studiów rozpoczynających się w semestrze letnim oraz do 30 października.
2. Uczestnicy uiszczający czesne w ratach, wnoszą je w następujących wysokościach i terminach:
| PŁASKI | 
 STUDIA ROZPOCZYNAJĄCE SIĘ W SEMESTRZE ZIMOWYM (WRZESIEŃ / PAŹDZIERNIK) 
 | STUDIA ROZPOCZYNAJĄCE SIĘ W SEMESTRZE LETNIM (LUTY / MARZEC) | 
| Opłata rekrutacyjna 200 zł | wpłata przy składaniu dokumentów na studia | wpłata przy składaniu dokumentów do nauki | 
| I rata (20% czesnego) | wpłata do 20 października | wpłata do 30 marca | 
| II rata (20% czesnego) | wpłata do 30 grudnia | wpłata do 30 maja | 
| III rata (15% czesnego) | wpłata do 20 marca | wpłata do 20 października | 
| IV rata (15% czesnego) | wpłata do 30 maja | wpłata do 30 grudnia | 
| V rata (15 % czesnego) | wpłata do 20 października | wpłata do 20 marca | 
| VI rata (15% czesnego) | wpłata do 30 grudnia | wpłata do 30 maja | 
UWAGA:
w przypadku słuchaczy nowo przyjętych na studia opłata dokonywana jest do 7 dni po uzyskaniu informacji o przyjęciu na studia .
Zasady wnoszenia opłaty za studia podyplomowe dla firm i instytucji opłacających czesne swoim pracownikom. Studia rozpoczynają się w roku akademickim 2025/26.
Wpłaty dokonuje się po otrzymaniu faktury wystawionej na podstawie dostarczonej karty zgłoszenia lub innego zaświadczenia od pracodawcy, informującego o opłacaniu pracownikowi czesnego za studia podyplomowe.
Opłatę za studia należy wpłacić w 3 ratach w terminach:
| PŁASKI | 
 STUDIA ROZPOCZYNAJĄCE SIĘ W SEMESTRZE ZIMOWYM (WRZESIEŃ / PAŹDZIERNIK) 
 | STUDIA ROZPOCZYNAJĄCE SIĘ W SEMESTRZE LETNIM (LUTY / MARZEC) | 
| Opłata rekrutacyjna 200 zł | wpłata przy składaniu dokumentów na studia | wpłata przy składaniu dokumentów do nauki | 
| I rata (40% czesnego) | wpłata w terminach określonych na fakturze | wpłata w terminach określonych na fakturze | 
| II rata (30% czesnego) | wpłata w terminach określonych na fakturze | wpłata w terminach określonych na fakturze | 
| III rata (30% czesnego) | wpłata w terminach określonych na fakturze | wpłata w terminach określonych na fakturze | 
UWAGA:
w przypadku słuchaczy nowo przyjętych na studia opłata dokonywana jest do 7 dni po uzyskaniu informacji o przyjęciu na studia.
Zasady wnoszenia opłaty za studia podyplomowe dla osób, które we własnym zakresie pokrywają koszty studiów. Studia rozpoczęły się w roku akademickim 2024/25.
Opłatę za studia można wpłacić w 6 ratach w terminach:
| PŁASKI | 
 STUDIA ROZPOCZYNAJĄCE SIĘ W SEMESTRZE ZIMOWYM (WRZESIEŃ / PAŹDZIERNIK) 
 | STUDIA ROZPOCZYNAJĄCE SIĘ W SEMESTRZE LETNIM (LUTY / MARZEC) | 
| Opłata rekrutacyjna 200 zł | wpłata przy składaniu dokumentów na studia | wpłata przy składaniu dokumentów do nauki | 
| I rata (20% czesnego) | wpłata do 20 września | wpłata do 20 lutego | 
| II rata (20% czesnego) | wpłata do 30 listopada | wpłata do 30 kwietnia | 
| III rata (15% czesnego) | wpłata do 20 lutego | wpłata do 20 września | 
| IV rata (15% czesnego) | wpłata do 30 kwietnia | wpłata do 30 listopada | 
| V rata (15 % czesnego) | wpłata do 20 września | wpłata do 20 lutego | 
| VI rata (15% czesnego) | wpłata do 30 listopada | wpłata do 30 kwietnia | 
UWAGA:
w przypadku słuchaczy nowo przyjętych na studia opłata dokonywana jest do 7 dni po uzyskaniu informacji o przyjęciu na studia .
Zasady wnoszenia opłaty za studia podyplomowe dla firm i instytucji opłacających czesne swoim pracownikom. Studia rozpoczęły się w roku akademickim 2024/25.
Wpłaty dokonuje się po otrzymaniu faktury wystawionej na podstawie dostarczonej karty zgłoszenia lub innego zaświadczenia od pracodawcy, informującego o opłacaniu pracownikowi czesnego za studia podyplomowe.
Opłatę za studia należy wpłacić w 3 ratach w terminach:
| PŁASKI | 
 STUDIA ROZPOCZYNAJĄCE SIĘ W SEMESTRZE ZIMOWYM (WRZESIEŃ / PAŹDZIERNIK) 
 | STUDIA ROZPOCZYNAJĄCE SIĘ W SEMESTRZE LETNIM (LUTY / MARZEC) | 
| Opłata rekrutacyjna 200 zł | wpłata przy składaniu dokumentów na studia | wpłata przy składaniu dokumentów do nauki | 
| I rata (40% czesnego) | wpłata do 20 września | wpłata do 20 lutego | 
| II rata (30% czesnego) | wpłata do 20 lutego | wpłata do 20 września | 
| III rata (30% czesnego) | wpłata do 20 września | wpłata do 20 lutego | 
UWAGA:
w przypadku słuchaczy nowo przyjętych na studia opłata dokonywana jest do 7 dni po uzyskaniu informacji o przyjęciu na studia .
Zapisy i składanie dokumentów
Sekretariat Katedry Finansów i Polityki Finansowej
ul. Rakowicka 27
31-510 Kraków
pokój 707, pawilon F
tel. 12 293 53 69
Adres e-mail: katarzyna.michalska@uek.krakow.pl
Godziny pracy i bieżące komunikaty – zobacz tutaj
Dyrektor studiów i opieka naukowa
Dr hab. Anna Moździerz, prof. UEK
Katedra Finansów i Polityki Finansowej
